Kuinka voimme auttaa sinua?

Täältä löydät vastauksia yleisimpiin esitettyihin kysymyksiin.

  • Miten voin maksaa?

    Sergeliltä saamastasi kirjeestä löydät kaikki tarvittavat maksutiedot. Maksutiedot voit myös milloin tahansa tarkastaa Omat Sivut -palvelusta, jonne kirjautuminen on turvallista joko pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Palvelussa voit myös helposti maksaa laskun kerralla pois tai tehdä maksusopimuksen useimmissa tapauksissa. Omat Sivut -palvelussa voit myös kommunikoida vaivattomasti asiakaspalvelumme kanssa.

    Toimithan kirjeen eräpäivään mennessä. Lasku voi edetä myös oikeudelliseen perintään, jolloin maksujärjestelyjä ei enää tehdä.

  • En voi maksaa juuri nyt

    Jos sinulla ei ole mahdollisuutta maksaa laskua juuri nyt, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Ensimmäisen kirjeen saatuasi maksuaikaa voidaan useimmissa tapauksissa pidentää. Maksuajan pidennyksen voit tehdä myös Omat Sivut -palvelussa.

    Useimmiten myös maksusuunnitelma on mahdollinen. Maksusuunnitelman voit tehdä joko Omat Sivut -palvelussa tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme. Maksusuunnitelma on maksullinen, mutta edullisempi Omat Sivut -palvelussa.

    Voimassa oleva maksusuunnitelma estää perinnän etenemisen, mutta ei vaikuta mm. puhelinliittymän sulkuun.

    Olemme täällä sinua varten ja pyrimme aina löytämään ratkaisun.

     

  • Olen jo maksanut laskun. Kuinka voin ilmoittaa siitä teille?

    Voit tarkistaa ajantasaisen tilanteesi Omat Sivut -palvelusta. Huomioithan, että maksusuorituksen rekisteröinti voi kestää muutaman pankkipäivän. Mikäli lasku on maksettu ennen kuin Sergelin lähettämä kirje on saapunut, on suositeltavaa tarkistaa tilanne Omat Sivut -palvelusta.

    Jos lasku on maksettu samana päivänä tai sen jälkeen, kun perintäkirje on päivätty, muodostuneet perintäkulut on maksettava. Lähetämme avoimista perintäkuluista erillisen kirjeen postitse.

  • Sovi maksusuunnitelmasta

    Kirjeen saatuasi maksuaikaa voidaan useimmissa tapauksissa pidentää. Maksuajan pidennyksen voit tehdä helposti Omat Sivut -palvelussa.

    Useimmiten myös maksusuunnitelma on mahdollinen. Maksusuunnitelman voit tehdä joko Omat Sivut -palvelussa tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme. Maksusuunnitelma on maksullinen, mutta edullisempi Omat Sivut -palvelussa.

    Voimassa oleva maksusuunnitelma estää perinnän etenemisen, mutta ei vaikuta mm. puhelinliittymän sulkuun.

    Olemme täällä sinua varten ja pyrimme aina löytämään ratkaisun.

  • Olen eri mieltä laskun suhteen

    Mikäli sinulla on huomautettavaa vaatimuksesta, ota mahdollisimman pian yhteyttä asiakaspalveluumme, jotta asia voidaan selvittää. Voit olla yhteydessä verkkolomakkeen kautta www.sergel.fi/reklamaatio.

  • Mitä on perintä?

    Alkuperäinen laskuttaja lähettää maksukehotuksen erääntyneestä laskusta. Maksukehotuksen lähettämisen voi ulkoistaa myös perintätoimistolle. Maksukehotuksen jälkeen perintätoimisto lähettää maksuvaatimuksen. Kirjeitse tai puhelimitse tapahtuvaa perintää kutsutaan vapaaehtoiseksi perinnäksi. Maksusta sopiminen onnistuu todennäköisemmin vielä vapaaehtoisen perinnän aikana.

    Laskusaatava voi edetä myös oikeudelliseen perintään, joka tarkoittaa haastehakemuksen toimittamista käräjäoikeuteen. Mikäli saatavaa ei makseta kuluineen käräjäoikeuden asettaman määräajan kuluessa, antaa käräjäoikeus asiassa ratkaisun, jonka jälkeen velka voidaan siirtää ulosottoon. Ulosottoperinnässä ulosmitataan velallisen tuloja ja omaisuutta ulosottoviranomaisen toimesta, kunnes velka tulee maksetuksi.

    Maksuhäiriömerkintä muodostuu siinä vaiheessa, kun käräjäoikeus antaa ratkaisun. Maksuhäiriömerkinnältä voi välttyä maksamalla velan kokonaisuudessaan ennen käräjäoikeuden määräajan päättymistä.

    Julkisoikeudelliset saatavat voidaan siirtää maksuvaatimuksen lähettämisen jälkeen suoraan ulosottoon. Julkisoikeudellisia saatavia ovat esimerkiksi sakot, terveyskeskusmaksut, päivähoitomaksut ja jätemaksut.

  • Miten hoidan asiaa toisen henkilön puolesta?

    Jos haluat, että joku toinen hoitaa asiaasi puolestasi, tulee sinun antaa hänelle valtuutus.

    Omat Sivut -palvelussa voit helposti tehdä valtuutuksen. Voit antaa valtuutuksen yhdelle tai useammalle henkilölle. Tämä tarkoittaa, että valtuutuksen saaneilla henkilöillä on sinun suostumuksesi hoitaa puolestasi taloudellisia asioitasi Sergelin kanssa. Omat Sivut -palvelussa tehty valtuutus saadaan välittömästi voimaan ilman allekirjoitettujen valtakirjojen lähettelyä tai asiakaspalveluun soittoa.

    Valtuutus on voimassa siihen asti, kunnes se peruutetaan. Valtuutus päättyy automaattisesti sinä päivänä, kun kaikki avoimet saatavat on hoidettu loppuun. Voit milloin tahansa peruuttaa valtuutuksen.

  • Miten maksuhäiriömerkintä muodostuu?

    Jos olet saanut meiltä maksukehotuksen tai maksuvaatimuksen, tämä ei vielä ole aiheuttanut sinulle maksuhäiriömerkintää.

    Maksuhäiriömerkintä luottotietorekisteriin syntyy useimmiten silloin, kun velalle on tuomioistuimessa annettu tuomio tai ulosottomies on todennut velallisen varattomaksi ulosottoperinnässä.

  • Kuinka kauan maksuhäiriömerkintä näkyy rekisterissä?

    Maksuhäiriömerkinnät merkitään luottotietorekisteriin, ja maksuhäiriömerkintöjen säilyttämisajoista on säädetty luottotietolaissa. Eri merkinnöillä on eripituisia tallennusaikoja. Pääsääntöisesti kuluttajia koskevat maksuhäiriömerkinnät säilyvät luottotietorekisterissä merkinnästä riippuen 2–3 vuotta, mutta velan maksaminen voi nopeuttaa merkinnän poistumista. Luottotietorekisteriä ylläpitäviä tahoja Suomessa ovat Suomen Asiakastieto Oy sekä Bisnode Finland.

    Lisätietoa maksuhäiriöistä ja niiden rekisteröintiajoista löytyy esim. Suomen Asiakastieto Oy:n sivuilta: http://www.asiakastieto.fi/pdf/luottotietomerkinnat.pdf

  • Mitä haittaa maksuhäiriömerkinnästä on?

    Maksuhäiriömerkintä voi estää esimerkiksi lainan saannin pankista tai muusta luottolaitoksesta, tai luottokortin hankkimisen. Merkintä voi myös hankaloittaa vuokra-asunnon saamista, sähkösopimuksen tekemistä tai uuden matkapuhelinliittymän avaamista.

     

     

  • Kirjaudu Omat Sivut -palveluun

    Onko sinulla kysyttävää velastasi? Voit helposti käydä katsomassa saatavien tilanteen Omat Sivut -palvelustamme mihin vuorokauden aikaan tahansa. Kirjautumiseen tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

    Kirjauduttuasi Omat Sivut -palveluun voit:

    • Ilmoittaa maksusuorituksesta
    • Nähdä yhteenvedon veloista
    • Tarkistaa maksusuorituksesi
    • Tarkistaa velkatilanteen
    • Pidentää maksuaikaa
    • Tehdä maksusuunnitelman
    • Lähettää viestin asiakaspalveluumme
    • Valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestasi